Monday, October 13, 2008

Den Gamla Skolan

Har börjat lyssna en del på gammal house från sent 80-tal. Det finns en hel del bra och en hel del ganska kasst. Musiken är inte alltid så välgjord och det finns en hel del element som bara är störande. Det som är roligt är att man tillslut börjar gilla det och inse att det är en del av genren. En av de största inom housen då runt mitt födelseår var DJ Fast Eddie. Här får ni några av hans dängor plus två andra mycket bra låtar. Shit vad jag önskar att jag var ung då. Det hade varit drevfränt..

PS. Sorry för den kassa kvaliten på en del av låtarna. Dom flesta är rippade från vinyl. DS.


En del kanske känner igen den från Simian Mobile Discos Bugged Out. Här har ni hela låten. Jäkligt cool låt med jäkligt cool text. "It's not hip-hop or hop-hip, it's hip-house and yo get ready 'cause i'm about to turn it out. Let the acid take control over your mind, your body and your soul". Svincoolt.


En jättehit på den tiden. Klassiskt med rullande 303 och hela kittet! Känner ni igen slingan? För er som lyssnar på armand Van Helden är den säkert bekant. Här är Armand Van Heldens låt:




Cool låt med massa klassiska element. Som "ho" "yeah" grejen. Ja ni vet vad jag menar när ni lyssnar på låten. 


Enligt discogs som kom den här ut 1987 så den var väl före Fast Eddies version. Snuskigt bra är den iallafall!


En liten avstickare i sammanhanget från 79. Svängig futuristisk disco. Fantastisk fina stråk och blåsarrangemang. 


Den här låten hörde jag först i en film som heter Maestro som jag såg på Swedish Music Convention i Stockholm. Den handlar om Dj och klubbkultur i New York under sjutti och åttitalet. Rekomenderas till alla som är intresserade av DJ-kultur eller bara musik. Fantastisk bra låt och rösten i början får mig att vilja göra exakt det!

Ny veckans låt också. Ganska gammal låt men jag har hittils bara haft den i dub version. Nu hittade jag äntligen den med vokalen!

Det kommer nog mer oldschool electro, house, techno, hip hop, disco framöver. Helt inne i det nu.

No comments: